Sikh India: Gurnam, Ranjit, Harmanpreet, Jaspreet en Kanwalpreet uit Wilderen.

 

Ik ben in 1992 uit Punjab in het noordwesten van India vertrokken en naar de Sovjet Unie gevlucht. De aanleiding was de gebeurtenis op 6 juni 1984: de bestorming en de gewelddadige inval van de Gouden er werden duizenden sikhs gearresteerd. Er vond een genocide plaats onder de Sikh bevolking. Er volgden jaren van opstand en onderdrukking. Het was voor mij niet meer vol te houden.

Ik wilde in de Sovjet-Unie aan de universiteit gaan studeren, maar daarvoor moest ik eerst een jaar Russisch gaan studeren en daar had ik niet veel zin in. Na zes maanden besloot ik om via Duitsland naar België te reizen waar ik familie had wonen. Ik logeerde drie dagen bij hen en besloot toen om hier te blijven”. Ik heb in Brussel politiek asiel aangevraagd en na 5 jaar kreeg ik de status van erkend vluchteling. Inmiddels was de situatie in Punjab verbeterd en kon ik na een paar jaar in 2002 teruggaan naar Punjab voor mijn huwelijk met Ranjit Kaur. Ons huwelijk was door onze ouders gearrangeerd, maar ik heb daar nooit spijt van gehad. Wij zijn in januari 2002 in India getrouwd en zijn allebei in oktober naar België teruggekeerd. Eerst zijn we gaan werken in de fruitindustrie bij de Veiling in St-Truiden, nu werken wij allebei in een chocoladefabriek in Tienen”.

 

Onze 3 zonen zijn in België geboren, ze zijn al een paar keer met ons mee geweest naar Punjab. Ze vinden het er wel mooi, het lijkt zelfs een beetje op Haspengouw. Maar er is daar voor hen geen toekomst, weinig werkgelegenheid en minder goede studiemogelijkheden”.

 

De oudste, Harmanpreet, studeert aan de PXL-hogeschool financiën en beheer. Hij wil een managementfunctie krijgen in het vakgebied economie. Maar Harman wil ook wel graag trainer van een grote voetbalclub worden. Hij heeft zelf gevoetbald en is fan van Manchester United en Sint Truiden. Hij speelt harmonium en zingt. Fotomodel worden lijkt hem ook wel iets.

Jaspreet zit op het atheneum St-Truiden (4e) nadien wil hij net als zijn broer ook aan de PXL-hogeschool gaan studeren. De jongste Kanwalpreet zit in het 1ste jaar van het atheneum St-Truiden”.

Mijn oudste zoon is net 19 geworden, zijn baardgroei doet het al goed. Een sikh herken je aan 5 symbolen die elk met de letter K beginnen:

Keski, de tulband om hun ongeknipte haren te beschermen, in verschillende kleuren

Kangha, de houten kam om een paar keer per dag het haar te verzorgen

Kachera, een bepaalde boxer short

Kirpan, een dolk om andere mensen en jezelf te beschermen als je in gevaar bent

Kara een metalen armband die om de rechterarm gedragen wordt en herinnert je eraan altijd het goede te doen.

Toen wij hier kwamen waren er misschien 100-150 mensen die net als wij uit Punjab gevlucht waren, tegenwoordig wonen er in België wel 12.000 Sikhs, waarvan misschien 5000 in de omgeving van St-Truiden. We hebben hier inmiddels twee tempels waar onze gemeenschap regelmatig bijeenkomt”.

Het sikhisme is een godsdienst die in het begin van de 16de eeuw in noordelijk India door de eerste leermeester Goeroe Nanak Dev werd gesticht. Hij heeft zijn doctrines vastgelegd in de Guru Granth Sahib, het heilige boek voor sikhs. Zijn ideologie was ondermeer één God (geen geslacht), gelijkheid, rechtvaardigheid en vrijheid voor iedereen. Deze religie doet een beroep op zijn volgelingen om een leven van discipline, hard werken, liefdadigheid en meditatie te leiden. Zij accepteert het bestaan van alle geloven (ongeacht of men hindoe, moslim of van een ander geloof is) en tolereert geen bevooroordeling of onderdrukking op basis van godsdienst, kaste, kleur, geloofsbelijdenis, ras en/of sekse. Het woord sikh betekent discipel.

Er zijn wereldwijd ongeveer 27 miljoen sikhs; 60 tot 80 procent hiervan woont in de Indiase deelstaat Punjab. Andere belangrijke populaties zijn bijvoorbeeld de meer dan 336.000 sikhs in het Verenigd Koninkrijk en die van de Verenigde Staten, waar meer dan een half miljoen sikhs wonen”.

 

Ik zit in de raad van beheer van beide tempels, ik ben secretaris en wij organiseren veel speciale feesten en bijeenkomsten. Wij zingen en lezen voor uit ons heilig boek en eten samen. Iedereen is bij ons welkom om eens te komen kijken en een dienst bij te wonen.

Wij helpen wel met het toepassen van de regels, zoals het bedekken van het hoofd door man en vrouw, het vooraf wassen van de handen nadat je je schoenen en sokken hebt uitgedaan en je je voeten gewassen hebt. Binnen toon je respect door bij binnenkomst te buigen naar het heilig boek. Bij het binnekomen geef je geld en na de dienst krijg je eten”.

 

De zoons blijven bijna altijd bij de ouders wonen, ook nadat zij getrouwd zijn en kinderen gekregen hebben. Daarom zijn wij nu al een groter huis aan het bouwen met 7 kamers. Meestal trouwen de jongeren als ze rond de 26 jaar zijn en een stabiele job gevonden hebben. De oudste zoon volgt doorgaans zijn vader op als hoofd van de familie, de jongere zoons zijn niet meer zo volgzaam als vroeger maar respecteren de oudste zoon wel als toekomstig familiehoofd en zullen hem altijd om raad vragen. En hoewel er Belg staat in onze paspoorten voelen wij ons allemaal Punjabi Sikh. Je roots kun je niet vergeten. Mijn vrouw Ranjit heeft een broer in Frankrijk en één zus in India en één zus in Italië.  Ik heb een neef in Antwerpen en verder wonen mijn broer en zussen in India”.